И така, да припомним, че точно на заминаване от
Териберка, колата се поврежда драматично и не може изобщо да вдигне над 20 км/ч и да качи баира пред селото; трима от нас летят на следващата сутрин, но Гого трябва да хване самолета от летището на Мурманск на 130 км от тук след малко повече от три часа...
|
Проблем! |
Още докато колата се мъчи на нищожния хълм, решавам,
|
Стопаджии зад полярния кръг |
че в такъв кризисен момент е време да се вземе решение и то трябва първо да адресира най-належащият проблем, а именно човека дето трябва да бъде качен на самолет. Аз вече съм измислил какво трябва да се направи и това, че сме точно на изхода на селцето помага много. Решавам аз и Гого да слезем там и да опитаме да спрем кола на автостоп да качи Гого до Мурманск; в това време Жоро и Теодор ще се върнат обратно в селото, да опитат да оправят проблема или да намерят някой, който би могъл да помогне. И така, следва леко притеснена и припряна раздяла с Гого (аз смятам да го кача на кола и да се върна после) и двамата се качват на бракмата и потеглят с пълзене обратно към селцето, а аз и Гого оставаме да чакаме на студа до един съборен железен стълб за далекопровод.
Колите изглеждат редки, защото покрай студа на човек му се струва, че минава много време; всъщност обаче има по около една кола на всеки две минути и това ми дава добра надежда за Гоговото спасение. Друго хубаво е, че се виждат доста надалеч и в двете посоки от които могат да дойдат. Две-три коли са твърде пълни, една отива само наблизко (но все пак спира да си поговори с нас) и две-три профучават нахално с висока скорост. Накрая след около петнайсет минути осмата кола спира, обясняваме проблема и една приятна местна двойка качва Гого и потеглят. Махам му за последно и с чувството на решена първоначална криза доволно и безгрижно потеглям към селото, за да видя какво са свършили другите.
В това време Жоро и Теодор пристигат обратно на центъра на селцето. Те бързо разпределят своите задачки - Теодор започва да мисли за оправянето на колата, а Жоро - да се оглежда за помощ и да говори с местните. Разказът на Теодор за проблема следва в
наклонени букви:
Първият извод е, че повредата е в някаква електроника за 4х4 или ESP или буксуване или антибуксуване или нещо друго което би се активирало когато колата прибуксува и светна лампичка
|
Гадната лампа |
Аз познавам долния символ и него не би трябвало да го има на тая кола изобщо, защото той е за дизели и не свети докато двигателят работи, а ние бяхме с бензин. Гугълвах, оказа се че лампичката е за Glow Plug/Electronic Fault Lamp В тази бензинова дачия се ползва само второто значение, което е горният символ явно. Предполагам, че някаква защита която да ти пречи да караш колата с прецакано електронно управление на 4х4/ESP/нещосидруго което се е преебало, блокира скоростната кутия да стои само на първа, ограничи силно мощността на двигателя и промени цялостно режима му на работа, накара съединителя едва да захапва, така че колата даже не можеше да избоксува в в 4 см пясък в които беше потънала. В това време Жоро отива в магазина, защото това е социалният център на селцето. Продавачката не може да помогне лично, но ги съветва да намерят някой си Павел в къщичка наблизо. И тъй, изведнъж двамата се озовават в някакъв осмърдян миниатюрен вход, където да чукат на някаква врата с цел да намерят Павел, докато в това време Теодор гугълва символи на телефон с опасно изтичаща всеки момент батерия. Павел обаче го няма...или спи.
Следва виждане на друг дъстър и скачане при него да търсим хора които може би знаят какво значат лампите (Жоро) или имат ключе за клемите на акумулатор (аз). Заговорени са и един куп хора, които съчувстват или мислят как може да се помогне. В крайна сметка Теодор взима мерки:
Смяна на предно/блокировка на диференциалите/авто 4х4 не помогна. Не помня дали изключвах ESP-то; ако не съм - тъпо, можело е да реши проблема, ама не се сетих; ако да - не е помогнало. Тя и на равно без пясък не искаше да тръгва много и сервоусилвателят на спирачките също беше спрял или силно намалял, което е МНОГО странно, щото не знам коя защита от глупости ти прецаква спирачките за да не правиш глупости. Алтернативно - може повредата да е била в управлението на спирачките и защитата да е била да не засилим със 120 с тия спирачки...ама спирачки не се чупят толкова лесно.Колата вървеше най-бързо и имаше най-голяма мощност назад. Веднага щом гугълнах картинката и разбрах че казва че има електронна грешка исках да откачим акумулатора,за да рестартираме всичко,ама нямахме инструменти. И "ремонтът" беше след половин час глупости да се сетя че да се махат бушоните е като да спреш тока, което е непростимо дълго време да загрея тая работа и в първата серия неща които търгахме с Жоро от таблото бяха най-големите и шарени бушони+релета. и някое от тях свърши работа!
И тъй, аз тъкмо пристигам весел в селцето и гледам - дъстърът се задава срещу мен и по всичко личи - се движи нормално. Всички са щастливи, макар и да е отнело само половин час общо, цялото приключение беше доста притеснително. Жоро предлага да настигнем Гого и да си го вземем обратно, за да го закараме. Теодор приема идеята много присърце и натиска колата, която доскоро не му се подчиняваше - до краен предел; имам чувството, че иска да и го върне. И така, фучим си ние по черния път с огромна скорост, все едно сме на рали, а зад нас сред тундрата се вдига облак прах. Жоро разменя симкарти за да успее да се свърже с Гого; тъкмо е успял и настигаме колата пред нас. Здрависване с хората и хоп - Гогото пак си е при нас. Двойката била млади мурманци, които за пръв път решили да се разходят до Териберка и
|
Заслужена гордост! |
затова всичко им било интересно, дори спирали да снимат някакви неща по пътя. Явно спешността на Гоговото бързане не им се е отразило много и той е доста благодарен задето го настигнахме, защото с тая бавна скорост не е ясно дали е щял да стигне навреме. Ние продължаваме с
|
Естебан, детето на слънцето отново е с нас! |
ралито, но в колата цари лудо веселие. Теодор повтаря "Аве счупи се колата в Териберка ве" а Жоро "Колко да е лудо това". Аз пък отбелязвам, че реално погледнато, като се сблъскахме с криза всички много сериозно се заехме с нея и 15 минути след началото - единият беше качен на стоп от другия, третият беше вдигнал на крака цялото село, а четвъртият беше наполовина измислил решение; половин час след началото на кризата тя вече беше разрешена, въобще на тая криза ние направо и разказахме играта. Доволен съм от нас, от тоя ден, от това, че ни се случи абсурд на края на света, от нашите умения и от това, че когато сме на път - ние сме безкрайно могъщи и нищо не може да ни се опре! Даже слънцето се показва измежду облаците да ни поздрави и да се усмихне на смелите пътешественици.
|
Летище Мурманск |
Когато на човек му е хубаво на душата, разстоянията са
|
За нас беше чест! |
къси, а времето минава неусетно. Ралито изведнъж приключва на летището на Мурманск. То е ситно, грозновато и яркосиньо. Въпреки, че изпращаме Гого, настроението остава доста хубаво и всички обикалят магазинчетата из малкото летище, за да насъберат сувенири - в града ще сме после в неделя вечер а сутринта се махаме толкова рано, че магазините тук едва ли ще са отворили. Взимам си картички и една сладка бяла мечка с надпис МУРМАНСК на Елито и магнитче за хладилника, да ми напомня винаги за тоя чуден ден накрая на света (А и някак си, хладилникът е много подходящо място да има Мурманско магнитче). Все пак трябва да върнем колата до 19 часа, а то вече наближава, затова си взимаме поредното и вече последно сбогом с Гого и потегляме наобратно към града. Вечерната ни разходка обаче ще бъде в следващата глава.
Няма коментари:
Публикуване на коментар